Statut Akademii Młodego Lekkoatlety
Tekst jednolity przyjęty uchwałą nr 8/2018 § 2 przez
Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia
w dniu 13 czerwca 2018 roku
z mocą obowiązującą od 01 stycznia 2019 roku
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Akademia Młodego Lekkoatlety” zwane dalej Stowarzyszeniem. Stowarzyszenie używa nazwy skróconej AML Słupsk
§ 2
Terenem działania Akademii Młodego Lekkoatlety jest obszar całego kraju.
Siedziba Stowarzyszenia mieści się w Słupsku przy ul. Madalińskiego 4.
§ 3
- Stowarzyszenie podlega wpisowi do ewidencji klubów sportowych nie prowadzących działalności gospodarczej i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2018 r., poz. 650), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2018, poz. 723) oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie może być członkiem organizacji o podobnym profilu działania.
§ 4
Stowarzyszenie używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§ 5
Celem Akademii Młodego Lekkoatlety jest:
- Krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania oraz wychowywanie przez kulturę fizyczną.
- AML realizuje swoje cele przez:
1) współdziałanie z organami samorządów terytorialnych, organami władz państwowych, stowarzyszeniami i związkami sportowymi w celu zapewnienia swoim członkom właściwych warunków do uprawiania sportu,
2) uczestniczenie w rozgrywkach i zawodach sportowych rangi miejskiej, wojewódzkiej, krajowej i międzynarodowej,
3) organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych,
4) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży,
5) prowadzenie działalności szkoleniowej,
6) sprawowanie opieki wychowawczej i szkoleniowej nad członkami Stowarzyszenia.
§ 6
- Stowarzyszenie opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków, sympatyków i wolontariuszy.
- Stowarzyszenie może skupiać wokół siebie firmy, instytucje i osoby fizyczne wyrażające wolę wspierania statutowej działalności stowarzyszenia.
- Dla realizacji określonych celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Misją Stowarzyszenia jest:
- wychowanie dzieci, młodzieży i dorosłych przez kulturę fizyczną, rekreację, sport i turystykę w oparciu o zasady fair play,
- prowadzenie szkolenia dzieci i młodzieży we współzawodnictwie i w strukturach związków sportowych regionalnych i krajowych,
- prowadzenie profesjonalnych treningów lekkoatletycznych,
- nauczanie podstaw i elementów dyscypliny olimpijskiej jaką jest lekkoatletyka,
- utworzenie wszystkich grup wiekowych dla trenujących w Stowarzyszeniu,
- zachowanie ciągłości trenowanych grup,
- płynne przechodzenie z grupy naborowej do grupy starszej i dalej do młodzików, juniorów i seniorów.
Rozdział 3
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 7
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Zwyczajnych
- Wspierających
- Honorowych
§ 8
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą zostać pełnoletni obywatele zamieszkali tak w kraju, jak i za granicą, którzy złożą pisemną deklarację i zostaną wpisani w rejestr członków Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu.
- Małoletni mogą być członkami Stowarzyszenia za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
- Członkowie Stowarzyszenia uzyskują prawo wyborcze do statutowych organów Klubu i prawo głosowania po ukończeniu 18 roku życia.
§ 9
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków Stowarzyszenia z głosem stanowiącym, z biernym i czynnym prawem wyborczym.
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Stowarzyszenia,
- Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Stowarzyszenie;
- Korzystania z wszelkich urządzeń będących w dyspozycji Stowarzyszenia,
- Korzystania z innych uprawnień określonych uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
§ 10
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Stowarzyszenia, zostaną przyjęte przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową lub inną dla Stowarzyszenia.
§ 11
Członkowie wspierający mają prawo do:
- Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych ZebraniachCzłonków Stowarzyszenia,
- Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Stowarzyszenia,
- Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 12
Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne niezależnie od obywatelstwa zasłużoneszczególnie dla rozwoju Stowarzyszenia. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Stowarzyszenia na wniosek Zarządu.
§ 13
Do obowiązków członków Stowarzyszenia należy:
- Czynny udział w działalności Stowarzyszenia,
- Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz,
- Godne reprezentowanie Stowarzyszenia,
- Płacenie składek na zasadach przyjętych uchwałą Zarządu, za wyjątkiem członkówhonorowych.
§ 14
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje poprzez:
1) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu
2) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- a) umyślnego naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia
- b) nie brania udziału w działalności statutowej Stowarzyszenia przez okres 6 miesięcy znieuzasadnionych powodów
3) rozwiązanie się Stowarzyszenia,
- Od decyzji o skreśleniu z listy członków przysługuje stronie prawo odwołania się doWalnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia opodjętej uchwale.
Rozdział 4
Władze Stowarzyszenia
§ 15
- Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa 4 lata. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 16
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia jest najwyższą władzą AML i zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków Stowarzyszenia zwoływane jest przez Zarząd raz na 4 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia zwoływane jest przez Zarząd:
1) z własnej inicjatywy członków Zarządu,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia odbywa się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, Zarząd zawiadamia członków, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
§ 17
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy:
1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia,
2) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Stowarzyszenia,
3) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia,
5) wybór i odwołanie Zarządu (w tym Prezesa Zarządu) i Komisji Rewizyjnej (w tym Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej),
6) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia,
7) uchwalanie regulaminów: Zarządu, Komisji Rewizyjnej, wyróżnień, nagród i kar,
8) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
9) powoływanie sekcji Stowarzyszenia,
10) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach członkostwa tj.: zawieszenia w prawach członka, skreślenia z listy członków Stowarzyszenia oraz w sprawie zawieszenia czynnościach członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 60 % członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd, niezależnie od osób, którym uczestnictwo w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia przysługuje na mocy niniejszego statutu.
§ 18
- Zarząd Akademii Młodego Lekkoatlety składa się z od 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia. O liczbie członków Zarządu na daną kadencję decyduje uchwałą Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Zarząd ze swojego składu wybiera Prezesa, Wice Prezesa ds. dzieci, Wice Prezesa ds. organizacyjnych i/lub Członków.
- Zarząd Stowarzyszenia działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- W przypadku powołania Zarządu wieloosobowego, Zarząd Stowarzyszenia odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes.
- Ustalenia z posiedzeń Zarządu zapisywane są w formie uchwał. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw uchwale decyduje głos Prezesa Zarządu.
- W posiedzeniu Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej i przewodniczący Komisji.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z jednym z Wice Prezesów.
§ 19
Do zadań Zarządu Stowarzyszenia należy kierowanie bieżącą działalnością AML w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Stowarzyszenia, a w szczególności:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie, zawieszanie i skreślanie członków, wymierzanie kar regulaminowych,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- pozyskiwanie środków finansowych na działalność Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków Stowarzyszenia,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów władzy.
§ 20
- Członek Zarządu Stowarzyszenia może być zawieszony w czynnościach Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób stracił zaufanie członków Stowarzyszenia.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 60% głosów przy obecności co najmniej 50% członków uprawnionych do głosowania.
- Zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w ciągu 30 dni od dnia otrzymania uchwały o zawieszeniu.
§ 21
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzenie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności,określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Stowarzyszenia,
5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Stowarzyszenia działań Zarządu.
§ 22
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Stowarzyszenia.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej 2 uprawnionych do głosowania.
- Zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego ZebraniaCzłonków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały o zawieszeniu.
§ 23
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Stowarzyszenia. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 24
Za aktywny udział w realizacji zadań Stowarzyszenia przyznawane są wyróżnienia i nagrody. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień, nagród i kar określa regulamin opracowany przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 25
- W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, prawo wymierzania następujących kar:
1) upomnienia,
2) nagany,
3) zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,
4) skreślenie z listy członków Stowarzyszenia.
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu członkowi Stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o ukaraniu.
Uchwała Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Akademii Młodego Lekkoatlety
§ 26
- Na majątek AML składają się: nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Akademii składają się:
1) składki członkowskie,
2) darowizny i zapisy,
3) dotacje,
4) dochody z majątku,
5) inne wpływy,
§ 27
Dla ważności oświadczeń w zakresie podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa oraz Wice Prezesa.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie się Akademii Młodego Lekkoatlety
§ 28
Zmiany statutu Stowarzyszenia wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia podjęte większością 60% głosów przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 29
- Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, podjętej większością 60% głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.